Cum dezvolți o afacere locală într-una regională

În viața fiecărei afaceri există anumite etape care îi confirmă succesul. Pe lângă cifra de afaceri, numărul de angajați sau longevitatea pe piață, un alt factor important presupune dezvoltarea acesteia dintr-o afacere locală într-un regională și, eventual, globală. Today’s, una dintre cele mai dinamice agenții de marketing online, oferă un ghid scurt și cuprinzător cu sfaturile și pașii care pot ajuta o companie să se extindă într-o regiune.

Cum extinderea nu s-ar putea face fără clienți, aceștia trebuie să cunoască afacerea. Tocmai de aceea prima etapă sunt indexarea pe internet și crearea unei interfețe pe care clienții s-o cunoască. Google, YouTube și Facebook sunt cele mai puternice platforme de promovare. Google are, lunar, aproximativ 2,9 miliarde de utilizatori și mai mult de un milion de advertiseri folosesc la nivel global produsele Google pentru a-și promova afacerile, majoritatea fiind IMM-uri. Un astfel de instrument care nu este limitat de granițele unei țări este foarte bun pentru extinderea unei afaceri. YouTube, cea mai mare platformă de video online, este disponibilă în 61 de limbi și are prezență în 75 de țări, inclusiv România. Impactul promovării aici este mare, iar asta se poate face prin două variante puse la dispoziție de platformă: afișarea bannerelor peste sau lângă conținutul video și anunțuri video, care apar la începutul unui clip sau sunt în categoria videoclipurilor recomandate.

Odată cu rezolvarea prezenței pe cel mai mare motor de căutare, nu poate fi ignorată cea mai mare rețea socială. Facebook are aproximativ 1,4 miliarde de utilizatori și aproape două treimi dintre aceștia o accesează zilnic. O pagină bine actualizată și promovată în rețeaua socială ajută afacerea să-și crească notorietatea. De asemenea, nu trebuie ignorate și alte produse social media, dacă sunt populare în țara respectivă. Twitter, spre exemplu, este preferat de spanioli și britanici, iar Instagram devine tot mai interesantă în Europa. În aceeași sferă intră accentul bine pus pe strategia de prezență pe dispozitive mobile. Traficul prin acestea crește de la an la an, iar în 2014 au fost vândute, în premieră, peste un miliard de smartphone-uri.

Dacă vrei să ajungi la un public cât mai numeros și să afișezi bannere pe site-urile cel mai frecvent folosite de oamenii din țara în care dorești să te extinzi, nu este nevoie să închei un parteneriat cu o agenție locală sau să contactezi personal deținătorii acelor site-uri. Google AdWords îți pune la dispoziție atât instrumente de cercetare, cât și instrumente avansate de targetare, astfel încât să poți afișa reclame pe zeci de mii de site-uri locale, partenere Google, dintr-o singură platformă și în regim pay per click. Mai mult, instrumentele de targetare îți permit să comunici mesaje diferite celor care deja cunosc brandul, care deja au cumpărat de la tine sau să identifici online un public care, deși nu a auzit de brandul tău, se află în proces activ de documentare pentru produsul sau serviciul tău.

Acestea de până acum sunt despre promovare, dar ca o afacere să funcționeze și să aibă succes trebuie să livreze ceea ce promite. Astfel, logistica e importantă, dacă e vorba de o companie care are de livrat produs, timpul redus poziționându-te la același nivel cu un jucător local. De asemenea, firma de curierat ar trebui să permită încasările la livrare. Deși procentele din alte țări nu sunt la fel de mari pentru acest mod de plată, încă nu a dispărut complet. În funcție de țară poate fi un grad de folosire de 50-70% (Bulgaria și Ungaria având, de exemplu, procente mai mari față de Polonia și Cehia).

Unul dintre punctele cheie ale interfeței cu clienții viitori este reprezentat de asistența tehnică pe care îl poți acorda acestora. Pentru un magazin online cu câteva sute de repere, traducerile pot dura și două luni, iar costurile sunt semnificative. Este de preferat însă și recrutarea cuiva care vorbește fluent limba țării în care se face extinderea, chiar dacă asta presupune costuri salariale de 1,5 până la de 3 ori mai mari față de un salariu obișnuit.

“Din perspectiva unui antreprenor atent la costurile de advertising, e bine de știut că piețele regionale nu sunt foarte diferite față de România. De exemplu, în Bulgaria și Ungaria vom întâlni costuri de advertising similare cu cele din România, cu o variație de cel mult 10-15%. Însă în Polonia, concurența este mult mai acerbă, iar piața mult mai matură, cu un consumator educat care cunoaște bine condițiile care trebuie respectate de un magazin online și este o țară unde plata cu cardul este mai populară decât în alte state din regiune. Pe scurt, termenele de pregătire și pornire pentru o campanie internaționala care să acopere în mare parte produsele oferite și în plan local durează între una și trei săptămâni”, a declarat Marius Lăzărescu, fondator și director Today’s. “Poate pare dificil când te gândești la dezvoltare, dar acum sunt mult mai multe instrumente pentru a te promova, a te dezvolta și a-ți încerca șansa pe o piață nouă. De asemenea, sunt și mai multe instrumente pentru a te informa ce tip de public ai acolo și dacă te poți adapta. Îndemnul meu este de a porni cel puțin campanii de test în regiune, cu produse care asigură o marjă de profit suficientă și sunt pe stoc (pentru a micșora timpul de livrare) și cu prețuri competititve de livrare”, a completat acesta.

 

Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

*

ITChannel © 2018 All Rights Reserved

Designed by Iustin Vadana