Evoluții și perspective pentru piaţa românească de IT

Oricât m-aș strădui, întreprinderea de a-mi da cu părerea despre evoluția și perspectivele IT-ului românesc nu poate începe fără a plasa economia românească în contextul actual al crizei. 2012 este un an înșelător: după ce ne-a dat speranța că am scăpat din vârtejul crizei, ne-a lovit din nou cu deziluzii mai mari și proiecte amânate. Piața românească de software și servicii IT se confruntă cu un declin clar, având în vedere combinaţia actuală de factori politici, economici şi financiari.

Un studiu recent realizat de Pierre Audoin  Consultants (PAC) avertizează că, politic, România este într-o situaţie  care nu numai că blochează noi proiecte şi initiative în adoptarea accelerată de soluţii IT în administraţia publică locală şi centrală, dar, de asemenea, se confruntă cu un gol în ceea ce priveşte luarea deciziilor. În sectorul privat, băncile şi companiile de telecomunicaţii au adoptat o abordare conservatoare, cu puţine iniţiative IT importante.

Întreprinderile mici şi mijlocii, care au fost motorul traditional pentru utilizarea instrumentelor informatice, continuă să sufere, pentru al patrulea an consecutiv, din cauza lipsei de fonduri. Companiile din România continuă să investească puțin în IT şi să se confrunte cu lipsa unei viziuni inteligente asupra avantajelor tehnologiei informației.

Companiile din industrie, comerţ şi logistică arată o mai mare deschidere spre utilizarea instrumentelor IT, în special în contextul adoptării standardelor de grup cu privire la control, resurse de management stricte, precum și relaţiile cu partenerii (furnizorii şi clienţii). Dar, chiar şi în aceste verticale, există o tendinţă de fragmentare a proiectelor IT, presiune asupra preţurilor și consolidarea şi optimizarea resurselor umane (utilizarea intensivă a resurselor proprii, înainte de achiziţionarea de servicii de pe piaţă). Multinaţionalele au în continuare în derulare proiecte de investiţii în IT, dar în comparație cu anii anteriori, numărul de proiecte și valoarea lor a scăzut. Problema mai mare cu aceste multinaționale este însă nu valoarea proiectelor, ci faptul că achizițiile și implementările IT decise și conduse de compania mamă din afară îngustează mult piața pentru furnizorii IT români.

O tendință foarte interesantă o reprezintă orientarea către noi piețe, după cum a evidențiat un alt studiu Pierre Audoin Consultants (PAC). Cei mai flexibili furnizori români de IT au reușit să își adapteze activitatea și chiar să își mărească cota de piață, notorietatea mărcii și portofoliul, pătrunzând și pe piețe străine. Dacă în această zonă a investițiilor și noilor proiecte lucrurile lasă de dorit, există însă o latură a industriei care se menține la un nivel foarte înalt. Și aceasta este legată de faptul că noi tehnologii sunt disponibile acum pe piață și pot reprezenta tot atâtea șanse de relansare pentru IT.

Vorbim aici, de exemplu, despre adoptarea „big data” în IT, managementul operaţiunilor, marketing sau relațiile cu clienții. Dezvoltarea tehnologiei și reducerea constantă a costurilor de procesare și stocare a datelor, precum şi cele legate de comunicaţii, au dus la o modificare majoră a felului în care sunt private datele aflate la dispoziția companiilor și la expansiunea big data. Cloudul asigură la cerere resurse de calcul, cuplate cu capacitate de stocare şi cu capabilităţi de reţea, și este o piaţă în creştere rapidă şi cu o evoluţie bună. Așadar, zona IT rămâne prin definiție un teritoriu al inovației.

Pe termen mediu (2015-2016), media de creştere pentru piaţa din România se preconizează a fi considerabil mai mare decât ţările cele mai dezvoltate ale CEE. Odată ce va avea loc o redresare economică serioasa, România va avea din nou interesul pentru investiţii în tehnologie. Pentru că un optimism înnăscut mă împiedică să văd jumătatea goală a paharului, ci numai pe cea plină, concluzia mea despre evoluția pieței IT nu poate fi, până la urmă, decât una pozitivă. Cunosc în IT oameni inimoși și foarte bine pregătiți. Acesta este un factor important, deși latura umană este adesea ignorată în business. Avem dorința de a face lucrurile să se miște, știm cum să le facem, vrem să avansăm și să schimbăm lucrurile. Avem, cum s-ar spune, totul.

 

Submit your comment

Please enter your name

Your name is required

Please enter a valid email address

An email address is required

Please enter your message

*

ITChannel © 2017 All Rights Reserved

Designed by Iustin Vadana